Jászberényi József:
Hídkönyv metafizikával
Benedek Szabolcs legújabb könyve voltaképpen öt történet és két
idõsík egybefonódása.
Radnai Béla, a vidéki kisvárosból egyetemre
felkerült fiatalember kettõs élete; Sárosdi, a prózaíró magánélete és
próbálkozásai egy sikeres regény megírására; egy svájci írónõ sikeres
elsõ, majd sikertelen második regényének következményei, közöttük is
leginkább egy budapesti utazás; illetve a középkor kései szakasza,
fõként a templomos lovagok mûködése és bukása, és Zsigmond király
uralkodása kerül elénk. A szerzõ remekül váltogatja a helyeket és az
idõket, amikor az olvasó éppen elunná magát, új helyszínre és új idõbe
érkezünk.
Az öt történet és a két idõsík ilyetén ábrázolása egy, a kortárs
regényirodalmunkban meglepõen ritka vonásra világít rá. Tudomásom
szerint a fõleg Umberto Eco alkalmazta technika (erre leginkább
Foucault-inga c. nagysikerû könyve lehet a példa) manapság nem jellemzõ,
különösen az a változata, hogy mind a múlt, mind a "jelen" színterei
nagy részletességgel és változatossággal kerülnek elénk: Tar Lõrinc
pokoljárásától a Zsigmond korát feldolgozó népszerûsítõ történelmi
esszéig, a zürichi írónõ magánéleti válságán át a budapesti Peep-show-k
világáig rengeteg helyszín kerül elénk, egymástól teljesen különbözõ
gondolkodású emberekkel. Ez a sokféleség amennyire unikális, annyira
tönkretehetné a regényt, hiszen mondjuk nem ismerve a regényt, csak
elõzetesen hallván a tematikai sokféleségrõl eléggé nehezen
elképzelhetõ, hogy ennyi minden belefér egy alig több, mint 200 oldalas
regénybe.
És mégis, szerencsére, a regény nem hullik szét, sõt:
megtörténik a lehetetlen, egy komplex egységet tapasztalunk. Ennek
elsõsorban az az oka, hogy a különbözõ világok embereit mégis számos
tényezõ kapcsolja össze. Sõt. Benedek Szabolcs könyve afféle híd-könyv.
Ezen azt értem, hogy a szöveg elsõsorban arra koncentrál, ami összeköt
bennünket, teljesen különbözõ korokban és világokban élõ halandókat.
Ahogyan ezt Pimpli mondja a regény utolsó fejezetében: "A történelmi
regény idõutazás olvasónak és írónak egyaránt, közben az is kiderül,
hogy a problémák, melyek egykor foglalkoztatták az embereket, ma
ugyanúgy megvannak, legföljebb más köntösbe csomagolva. Örök emberi
problémák léteznek Sárosdi úr, az élet és a történelem csupa körforgás",
vagy ahogy ezzel egybecsengõen Radnai Béla is megfogalmazza:"A
történelem megpróbál tanítani bennünket. Mivel azonban képtelen vagyunk
okulni bármibõl is, a történelem csupa körforgás. Csak a szereplõk
változnak. Pedig ha ismerjük az összefüggéseket, a történelmi
fordulatok, események okait és mozgatórugóit, befolyásolhatnánk a
kollektív jövõnket. Fel kellene nõnünk ehhez."
Az utóbbi idézet elsõ felét olvasva (a végét késõbbre hagyva)
felmerülhet a kérdés: milyenek vagyunk mi emberek, Benedek Szabolcs
könyve szerint? Erre a kérdésre a cím felõl fogalmazom meg a választ.
"Parázsvölgy" - jellegzetesen disszémikus cím, azaz a könyv alapján
visszafelé értelmezve a címet nagyon sok, egymástól eltérõ jelentés
adható neki. Mégis, ha a regényt figyelmesen olvassuk, egy domináns
jelentés, emelkedettebben fogalmazva: egy antropológiai állandó
kiemelõdik: az ember a sexusa által determinált, ügyetlen, nagyon
sokszor a szenvedélyeire hallgató lény - a "parázsló völgy" vonzásában
élünk, legyen az saját testünk része, vagy a másiké. Ez a vonás
szerencsére nem csak a szereplõk által deklaráltan, hanem a történet
eseményei által is megmutatkozva kerülnek elénk. Katharina Pimpli egy
lefojtott családi közegbõl egyetemre kerülve szexuális kicsapongásokban
keresi a nyugalmat, Radnai Bálint ugyanezt az interneten elinduló
kalandokban és prostituáltaknál kutatja, s csalódás csalódás után éri.
Zsigmond király, bár érzi bûnösségét, de nem tud szabadulni bûnös,
szexuális örömöket és egyéb kalandokat keresõ énjétõl, és a sor hosszan
folytatható volna, még a pokolraszálló, testi hibás Tar Lõrincet is
beleértve.
Ezt a gyötrelmet azonban Benedek Szabolcs fel is oldja, hiszen története
az archetipikus logikával ellentétesen a paradicsomból indulva a poklon
át a purgatóriumig tart, ahogyan azt a fejezetcímek is kiemelik. A
purgatórium nem pusztán metafizikus létezõként jelenik meg elõttünk, bár
ilyen vonzata is van a kifejezésnek, s errõl késõbb szólok is. A
purgatórium itt deklaráltan és a történet által is megmutatva a
lehetõség elnyerésében is jelenik meg: minden szereplõ élete során
megkap egy lehetõséget arra, hogy megtalálja a boldogságot, például
megtalálja párját, kijöjjön saját zsákutcájából, s boldog életet éljen.
Ezt az ajándékot a könyv nem magyarázza: nem derül ki, hogy honnan való,
ki adja ezt a csodát. Csak (csak?) annyi derül ki, hogy ez van, ebben
bízhatunk.
És még ezen túl is van, lehet fogódzónk. A történetben számos alkalommal
elõkerül a misztikus tapasztalás, egyrészt a szabadkõmûvesség és a
templomosok vonatkozásában, másrészt Tar Lõrinc pokoljárása kapcsán.
Vannak, akiknek önmaguk csiszolása által a világ olyan összefüggései is
feltárulnak, amelyek a legtöbb ember elõtt zártak, õk a beavatottak. A
beavatottság a regényben alapvetõen nem kap ironikus felhangokat, sõt:
több kulcsponton kiemelõdik a beavatottság értéke, például akkor, amikor
a svájci regényírónõ büszke férjére, akiben egy földön túli erõt érez,
avagy amikor Laura hosszan beszél Bélának arról, hogy miért akar
szabadkõmûves lenni ("S mivel a szabadkõmûvesek folyamatosan nevelik,
csiszolják magukat, az a céljuk, hogy minél jobb emberré váljanak, így
az mindenkinek jó, ha minél több jó szándékú ember él közöttünk").
Összefoglalva az eddig elmondottakat: létezik egy emberi ösvény, egy
emberi út, amelyet a regény szerint mindannyian bejárunk, tértõl és
idõtõl függetlenül. Ebben sexusunk által determinálva bolyongunk,
keresve a boldogságot ("Talán génjeinkben van a férfi-nõ viszony, a
keresés és az egymásratalálás öröme. Olyan dolgok ezek, amelyeket - és
erre akkor jöttem rá - nem kell, nem lehet megtanulni - mondja Radnai
Béla/Bálint), a fizikai és szellemi beteljesülést. Ebben a keresésben
azonban valamikor feltárul a boldogság esélye, azaz a méltó társ
megtalálásának, és/avagy valamiféle misztikus titok elnyerésének a
lehetõsége. És itt jön egy újabb érdekesség. Alaposabban gondolkodva a
történetekrõl arra figyelhetünk fel, hogy a boldogság elnyerésének
lehetõsége nemcsak az ember választásától függ, nemcsak attól, hogy az
adott pillanatban felismerjük-e a lehetõséget a bûvös körbõl való
kitörésre. Béla/Bálint története azt is megmutatja, hogy Béla és Laura
nem lehetett egymásé, hiszen Béla démonikus kalandjaival eljátszotta a
lehetõséget az értékes kapcsolatra, a két egyenes még a végtelenben sem
találkozhat többé. Ugyanez a helyzet Zsigmond királlyal: abban a
rendkívül összetett pszichológiai állapotban, amelynek hatására elfordul
kedves barátjától Tartól, s kerüli õt, az figyelhetõ meg, hogy Zsigmond
megértette: õ már akármit tesz, rá nem a paradicsom boldogsága, hanem a
pokol kínja vár, amelybõl csak hosszú idõ után van/lehet felemelkedés,
de ez természetesen nem az evilági létben adódik a számára. Ebbõl
levonva a következtetést azt mondhatom, hogy mindenkinek feltárul a
boldogság elérésének a lehetõsége, de ezt nem mindenki kaphatja meg,
mert van, aki tönkreteszi a lehetõséget azelõtt, mielõtt egyáltalán
elérhette volna. Sõt: nyilvánvalóan olyan is van, aki nem ragadja meg a
boldogságot, teljesen különféle okokból.
Benedek Szabolcs könyve egy másik filozófiai tapasztalattal is
megajándékoz minket, erre pedig már a bemutató elején is utaltam: a
történetek egybefonódnak a regényben, de nemcsak úgy, hogy hasonló, sõt:
lényegét tekintve ugyanolyan pszichológiai katabázison és anabázison
mennek át a szereplõk, hanem abban is, hogy egymás leírt történetei és
életük megélt eseményei nemcsak a találkozásokkor, hanem folyamatosan
hatnak egymás életére, sokszor úgy is, hogy errõl nem is tudnak a
szereplõk. Pimpli regénye Sárosdi gondolatait változtatja meg a
regényírás kapcsán, Ulrich Seifert viselkedése ösztönzi Pimplit a
Sárosdihoz való bátrabb közeledésre, Sárosdi munkássága Béla életében
többször is elõkerül, s mindketten, egy idõben egymással Zsigmonddal
foglalkoznak, Robinson szabadkõmûves tárgyú könyve, a Born in Blood két
mellékszereplõ kapcsán is elõkerül, és így tovább. Ez arra a
hermeneutikai tapasztalatra hívja fel a figyelmet, hogy a Másik
szótárának szavai kölcsönösen áthatják az Én szavait, nyelvi világainak
folyamatos interakcióban vannak egymással, ennek következtében az Én nem
egy állandó tartalom, sokkal inkább egy folyamatosan átalakuló entitás.
Sõt: ennél általánosabban a világ bármely szereplõjével megtörténõ
események mássá teszik a világot, s hatnak a teljes, kollektív
történetre.
A kollektivitás kapcsán léphetünk vissza Radnai Béla idézett szavaihoz,
annak is a második feléhez. Ha ismerjük az ember mozgatórugóit, talán
befolyásolhatjuk kollektív jövõnket - ismételhetem meg saját szavaimmal
a tõle elhangzottakat. Az ember mozgatórugója a regény szerint
alapvetõen a boldogság utáni vágy, s bízhatunk abban, hogy ennek
beteljesülési lehetõsége az életünkben valamikor, valamilyen formában
felajánlódik: a pokolból a purgatóriumba vezet út. Csak figyeljünk erre
a pillanatra, legyünk résen - a regénnyel utolsó szavával szólva: "nem
szabad, hogy másként legyen"...
|